28 دسامبر 2022- مطالعه منتشر شده در Diabetes Care ادعا می کند که زنان باردار با سابقه جراحی بای پس معده (RYGB) نسبت به همسالان خود که سابقه ی این جراحی را نداشتند، بیشتر در معرض هایپرگلایسمی و هیپوگلایسمی هستند.

جراحی بای پس معده به روشRoux-en-Y ، رایج ترین عمل چاقی در سراسر جهان است که به طور قابل توجهی بر کاهش وزن و بهبود دیابت تأثیر می گذارد. RYGB و بارداری به طور قابل توجهی متابولیسم گلوکز را تغییر می دهند، اما شواهد زیادی از متابولیسم گلوکز در بارداری پس از RYGB وجود ندارد. بنابراین، دکترLouise L. Stentebjerg  و همکارانش از بیمارستان دانشگاه Odense در Odenseدر دانمارک، به بررسی پروفایل های گلوکز در مایع بینابینی (IG) در دوران بارداری[1]، ارتباط بین رشد جنین و هیپوگلایسمی و عوامل خطر مرتبط با هیپوگلایسمی در بیماران بارداری که قبلا تحت عمل جراحی RYGB قرار گرفته بودند، در مقابل شرکت کنندگان کنترل پرداختند.

برای این منظور، محققان به طور آینده نگر 23 زن باردار با RYGB و 23 زنان باردار همسان با شاخص توده بدنی همسان را به عنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار دادند. پایش مداوم گلوکز در سه ماهه اول، دوم و سوم و چهار هفته پس از زایمان انجام شد.TIR (زمان در محدوده بودن گلوکز) به عنوان زمانی با سطح گلوکز بینابینی بین 3.5-7.8 میلی مول در لیتر، تعریف شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· زنان دارای سابقه ی جراحی RYGB چهار سال بزرگتر از شرکت کنندگان گروه کنترل بودند.

· بارداری 30 ماه پس از RYGB رخ داد، زمانی کهBMI آنها از 45 کیلوگرم بر متر مربع قبل از بارداری به 32 کیلوگرم در متر مربع قبل از بارداری کاهش یافته بود.

· زمان در محدوده بودن قند خون برای زنان گروهRYGB ، کمتر بود(87.3 تا 89.5 درصد از زمانها در مقابل 93.3 تا 96.1 درصد از زمانها) که به دلیل افزایش تقریباً دو برابری زمان بالای محدوده و افزایش زمان زیر محدوده   (TBR)در طول بارداری و پس از زایمان در مقایسه با شرکت کنندگان شاهد بود.

· زنانی که زمان زیر محدوده بودن قند خون در آنها افزایش یافته بود، فاصله عمل RYGB آنها تا بارداری طولانی‌تر بود، کاهش وزن کمتری را در طی 30 روز پس از زایمان تجره کردند و کاهش وزن قابل توجه‌تری را پس از جراحی RYGB داشتند.

· در زنانی که نوزادان کوچکی برای سن حاملگی به دنیا آورند، TBR اندکی افزایش داشت.

محققان نتیجه گیری کردند که کنترل قند خون در بیمارانی که سابقه اخیر جراحی چاقی را دارند، نوسان می کند و این زنان در طول بارداری زمان بیشتری را با قند خون پایین تر از مقدار هدف سر می کنند.

نویسندگان نوشتند: زنانی که سابقه ی جراحی RYGB را دارند در طول بارداری بیشتر از شرکت‌کنندگان گروه کنترل، در معرض هیپوگلایسمی و هیپرگلایسمی هستند. در مطالعات بعدی باید بررسی شود که آیا هیپوگلایسمی در دوران بارداری در زنانی با سابقه ی جراحی RYGB با کاهش رشد جنین مرتبط است یا خیر.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/women-more-prone-to-episodes-of-hypo-and-hyperglycemia-during-and-after-pregnancy-after-rygb-surgery-104505

 



[1]مایع بینابینی امکان توسعه فناوری جدید پایش دیابت را فراهم کرده است.مانیتورهای مداوم گلوکز(CGM) دستگاه هایی هستند که سطح گلوکز را در مایع بینابینی اندازه گیری می کنند. یک سنسور کوچک درست زیر پوست قرار داده می شود و برای چند روز در جای خود باقی می ماند و سطح گلوکز در مایع بینابینی را گزارش می کند.